onsdag 21 oktober 2015

Skräck i flera skepnader

Jag har länge velat läsa Mattias Hagbergs roman De användbara då den beskrivs som gotiskt skräck och jag är ju inte svårövertalad när det gäller sådant. Givetvis kunde jag inte missa honom på bokmässan, speciellt då programpunkten hade det lysande namnet "Skräck i flera skepnader"!

Ursäkta den urdåliga bilden men om du kisar lite med ögonen ser du Hagberg intervjuas/samtala med Elisabeth Hjort som gjorde ett utmärkt intryck och jobb, på Svenska kyrkans scen Se människan.

Romanen grundar sig i faktiska händelser under början av 1900-talet. På anstalter för utvecklingsstörda, eller som de då kallades "sinnesslöa" eller "idioter", utfördes experiment på människorna som bodde där för att avgöra om socker var skadligt eller inte. Stackarna fick äta godis konstant och så kunde läkarna dra slutsatsen att de fick hål i tänderna av det. Vansinnigt. Senare konstaterades att folket i Sverige inte borde äta socker varje dag och därför myntades uttrycket "lördagsgodis".  

Jag får återkomma med vidare tankar kring själva boken men vi kan ge ett annat lästips på ämnet: Axel var idiot som Birgitta skrev om häromveckan!

Och icke att förglömma! Alla programpunkter på Se människan-scenen filmades och ligger nu på Youtube! Sök på Se människan för att komma rätt. Finns massor att kolla på! Här har ni "Skräck i flera skepnader"


För egen del kommer jag högt troligt kolla på denna vid tillfälle...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar