måndag 2 maj 2016

Det är något som inte stämmer

Jag har länge varit nyfiken på och velat läsa Martina Haags Det är något som inte stämmer. Vi har den inte här på bibblan (säg till om du vill att vi köper den!) så i februari ställde jag mig i lånekö på den på Helgebiblioteken. Det fina med Helgebiblioteken är att alla bibliotek delar på böckerna så det brukar gå rätt snabbt i reservationskön. Nu är det så att den här boken är väldigt poppis nu och det var många hundra personer i kön! Jag väntade och väntade och det blev aldrig min tur. Men, jag hade tur på annat sätt! Boken kom nyligen som e-bok så då kunde jag äntligen läsa den.

Boken handlar om en författare, Petra, vars man lämnar henne för en annan kvinna efter 15 års äktenskap. Petra bryter (såklart) ihop totalt men kämpar på för barnens skull. För att komma ifrån bestämmer hon sig för att hoppa in som stugvaktare för en stuga i fjällvärlden, så öde att man bara kommer dit till fots eller med helikopter. Kommer ensamheten råda bot på hopplösheten hon känner?

Varför var jag och så många andra så nyfikna på den här boken? Jag kan bara tala för mig själv, men svaret är: kändisskvaller! För er som inte är så insatt i skvallervärlden kan jag berätta att Martina Haag var gift med Erik Haag. Erik Haag är programledare och har bland annat gjort Historieätarna och förra årets julkalender Tusen år till julafton tillsammans med Lotta Lundgren. Väldigt bra tv-program enligt mig. Då i julas i samband med att julkalendern sändes började ryktet gå att programledarparet även var ett par i verkligheten...

Ja kära nån, vilket elände. Det är väääldigt svårt att läsa Martinas bok om Petra, Anders och Klara  utan att se Martina, Erik och Lottas ansikten framför sig. Men är detta verkligen en bok om dem? Troligtvis säger jag, men det är viktigt att komma ihåg att Martinas bok är en roman, alltså en fiktiv historia, och med det sagt så behöver det inte alls vara deras egen historia det handlar om. Svårt det där! I boken säger Anders att Petra får skriva en bok om det som hänt. Väldigt meta.

Fakta eller fiktion, döm själva. Boken är inte lång och går fort att läsa. Den är bitvis smårolig, bitvis väldigt sorglig och Petras sorg är kvävande även för läsaren. Om du inte vill köpa boken eller ställa dig i en lång reservationskö kan du läsa den som e-bok. Mitt tips är också att gå till ditt bibliotek och kolla på hyllan för snabblån/sjudagarslån. Där kan du mycket väl hitta boken eftersom snabblånsböcker inte hamnar i reservationskön! Och på sju dagar kommer du garanterat läsa ut boken - du vill veta om det blir ett lyckligt slut till slut. /Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar