onsdag 16 december 2015

Pax

Jag har varit sugen på att läsa Pax-serien länge nu. Den första delen i serien, Nidstången, har vi köpt in till bibblan. Till slut kunde jag inte hålla mig längre och lånade hem den. Jag läste ut den samma kväll! Det var en väldigt bra och spännande bok!

Pax-serien handlar om bröderna Alrik och Vilgot som flyttar till Mariefred. De ska bo hos Laylah och Anders eftersom deras egen mamma inte klarar av att ta hand om dem. I Mariefred börjar konstiga saker att hända och det visar sig att bröderna är utvalda att skydda det hemliga biblioteket från hemska och okända väsen...

Serien är omåttligt populär. Det är kö på biblioteken visade det sig när jag sekunden efter att ha läst ut Nidstången kollade om del två fanns inne på något bibliotek i närheten. Men jag blev glad ändå eftersom del två och tre finns som e-bok. Superlämpligt! Så nu har jag läst ut del två, Grimmen, också. Den var precis lika bra och spännande som ettan!

Böckerna klassas som urban fantasy. Det betyder att det är fantasyberättelse som utspelar sig i vanlig stadsmiljö. De handlar inte bara om onda och goda väsen utan också om skolan, familjen, vänskap och utanförskap. Skulle jag jämföra böckerna med några andra skulle det vara Engelsfors-serien och Harry Potter, fast inte lika långa och invecklade. En bra blandning eller hur? Rekommenderas till alla :)
/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar