onsdag 19 augusti 2015

Belzhar

Det är sällan jag läser romaner på engelska, tyvärr! Eftersom jag är ovan vid det så går det rätt långsamt att ta sig igenom en bok och då drar jag mig för att läsa på engelska och därför får jag heller inte upp flytet. Ni hör ju vilken ond cirkel! Det gäller att öva upp förmågan (som med allt annat). Så jag förstår er som tycker det är drygt att läsa på engelska! Ska vi försöka enas om att det går bättre om man kämpar på och gör det oftare? Bra!

Hur som helst läste jag Meg Wolitzers bok Belzhar de sista dagarna innan jag gick på semester. Jag läste en sådan finfin recension av boken och då bara måste jag läsa den! Eftersom den bara finns på engelska (ännu?) så då hade jag inte så mycket till val. Ja det tog sin tid men ojoj vad det var värt! Helt underbar bok! Pure magic. Och det gick faktiskt lättare och lättare att läsa allt eftersom!

Belzhar är en lek med ord som har att göra med Sylvia Plaths bok Bell jar. På svenska heter boken Glaskupan. Jag tror att man kan säga glasklocka om glaskupa också? Boken handlar om Jam, 15 år, som börjar på Wooden Barn, en internatskola för "känsliga ungdomar". Jam är traumatiserad efter att hennes pojkvän dött och hennes föräldrar hoppas att Jam kan komma över sin sorg om hon går på denna särskilda skola. Ja, det går sådär kan jag avslöja. Jam blir tilldelad ämnet Special Topics in English, en kurs ytterst få på skolan får gå. Under terminen ska eleverna i kursen läsa böcker av en enda författare (det är här Sylia Plath kommer in) och föra dagbok. Det hela är väldigt skumt tycker Jam, åtminstone till en början.

Och nu tänker jag inte berätta mer för jag vill inte spoila. Läs istället och njut av en fantastisk bok om kärleken, döden och framför allt: ordets makt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar