onsdag 3 februari 2016

Wallflower, eller en bibliotekaries bekännelser

Det är nära nog förbjudet att titta på filmen innan en läser boken. Det vet vi alla vid det här laget ;) Häromveckan när det snöade så förbenat ballade tv:n ur så jag letade mig in på en (laglig!) streamingtjänst och tittade på film istället. Jag valde The Perks of being a wallflower och herregud vilken bra film! Jag har länge tänkt se den så det var väl lite tur i oturen med ovädret ändå.

Som med många, många filmer är The perks of beeing a wallflower baserad på boken med samma namn, vi har sex ex. av den på engelska här på bibblan. Perfekt om ni vill läsa och diskutera i grupp! Den svenska översättningen har fått titeln Wallflower och den lånade jag hem redan dagen efter jag sett filmen.

Boken/filmen handlar om Charlie som börjar på high school. Han är blyg och obekväm med tillvaron, väldigt smart men deltar inte på riktigt utan iakttar mest allt som pågår. Därav namnet wallflower. Det mesta är väldigt ångestladdat för Charlie, men han blir ändå vän med Patrick och hans halvsyster Sam. De tar med honom ut i livet.

Både boken och filmen är underbara coming-of-age historier med mycket musik, en massa böcker och funderingar kring vänskap, kärlek och hemligheter. Som med alla filmatiseringar är det mycket ur boken som inte är med eller är ändrat för att passa film-formatet. Det går inte att, till exempel, bara titta på filmen och sedan skriva en bokanalys/recension och tro att det inte märks. Inte för att någon här på skolan gör det - absolut inte! Det vara bara ett exempel..

Hur som helst. Jag kan varmt rekommendera både bok och film till alla. Jag tyckte mycket om båda två! /Annika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar