torsdag 3 december 2015

Guds barn

Jag läste ju, och gillade, Cormac McCarthys Vägen för ett tag sedan. Här kan du läsa vad jag skrev om den. Nu har det kommit en ny bok av McCarty, Guds barn heter den. Boken kom för första gången 1973 men det är först nu som den kommit i svensk översättning.

Guds barn är en historia om Lester Ballard, en riktigt konstig figur. Tydligen är handlingen baserad på en sann historia, vilket gör mig djupt oroad och faktiskt äcklad, även om det måste ligga långt bak i tiden. Lester Ballard blir anklagad och fängslad för att ha våldtagit en ung kvinna. Det visar sig att Lester är oskyldigt anklagad och släpps fri. Fast nu börjar han mörda och våldta unga kvinnor, i den ordningen. Ja det är en riktigt ruskig historia det här, om en man som inte är eller beter sig som alla andra. Hemska saker sker!

Jag gillar boken trots allt och jag gillar verkligen McCarthys sätt att skriva. Det är annorlunda, skarpt, vackert och fokuserat. Hur en nu kan skildra så hemska saker på ett vackert sätt? Kanske är texten lite väl fokuserad denna gång för ibland var det lite svårt att hänga med. Många stycken är skrivna i dialoger utan avsändare eller utifrån olika personers huvud så att säga. Det gäller att inte ha för bråttom i läsningen med andra ord. Perfekt bokcirkelbok skulle jag säga! /Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar