onsdag 15 april 2015

Katedralen vid havet


Katedralen vid havet, Ildefonso Falcones

1300-TALETS BARCELONA är en stad i förändring. Pesten skördar offer, kriget närmar sig och inkvisitionens straff väntar alla kättare. Samtidigt pågår byggandet av folkets katedral: Santa Maria. Katedralen vid havet är en storslagen äventyrsroman för alla och den har redan tagit Spanien, Italien och Nederländerna med storm. Den unge Arnau Estanyol växer upp i staden och vi följer honom från hans lekar kring katedralens bygge. Arnau är son till Bernat och Francesca.

Utdrag ur boken:
-Estanyol ropade Llorence de Bellera och ställde sig upp med en fast grep om Francescas handled. I överensstämmelse med den rättighet som jag som din herre innehar, har jag bestämt mig för att gå till sängs med din fru på hennes första natt.

Herr Belleras följeslagare applåderade högljutt åt vännens ord, Bernat rusade mot bordet men innan han nådde fram hade de två hejdukarna, som verkade fulla, ställt sig upp och lagt händerna på sina svärd. Bernat stannade tvärt. Llorence tittade på honom, log och sedan skrattade han högt. Flickan spände blicken i Bernat, bönföll honom om hjälp.Bernat tog ett steg framåt men fick då en av adelsmannens vänners svärd mot magen. Maktlöst hejdade han sig igen. Francesca slet inte blicken från honom medan hon släpades iväg mot bondgårdens bakre trappa. När herren till ägorna tog henne om midjan och hängde henne över ena axeln började flickan skrika.


Katedralen vid havet är en storslagen äventyrsroman för alla. Jag har lyssnat på boken och nu när jag skriver detta så hör jag uppläsarens röst. Läs eller lyssna.
/Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar