tisdag 18 november 2014

Marina

Ett par kollegor tipsade mig om boken Marina av Carlos Riuz Zafón. Den ena av dem var tvungen att sova med lampan tänd efter att ha läst boken och knäpp som jag är blev jag såklart väldigt sugen att läsa boken när jag hörde detta!

Marina handlar om femtonårige Óscar som är lite av en drömmare och gärna promenerar omkring på gatorna i Barcelona om kvällarna. En kväll smyger han in ett övergivet hus lockad av ljuv musik och hittar en gammal klocka. Något eller någon skrämmer honom så han fly och råkar få med sig klockan. När Óscar sedan återvänder för att återlämna den träffar han den hemlighetsfulla Marina och hennes sjuke far. Marina och Óscar utforskar den närliggande kyrkogården tillsammans och blir indragna i ett äventyr långt utöver det vanliga.

Det är en stundtals riktigt läskig bok som framkallar rysningar utefter hela ryggraden, stundtals en otroligt vacker kärlekshistoria. Språket är faktiskt rätt fantastiskt och inte alls så svårt som jag inbillat mig att Ruiz Zafón skriver. En väldigt bra bok helt enkelt! (Och nej, jag behövde aldrig sova med lampan tänd...)

Boken finns att låna via Helgebiblioteken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar