tisdag 20 maj 2014

Höglandet

För ungefär en vecka sen var det dags för bokcirkel med Enbokcirkelföralla igen. Den har gången hade vi läst Höglandet av Steinar Bragi och vi var peppade! Jag var sugen att läsa boken redan innan för den verkade så himla läskig, kolla här så förstår ni vad jag menar:


Två par som gör en utflykt till det isländska höglandet kör i dimman rakt på ett
hus. Bilen går sönder och de tvingas övernatta hos husets ägare, två
äldre personer. Gamlingarna beter sig märkligt, de verkar vara rädda
för någon ute i mörkret. De fyra vännerna försöker förgäves komma
därifrån, men misslyckas gång på gång..

Läskig var den, och äcklig också! Några scener var rent vidriga ärligt talat! Det var inte så mycket spökerier som jag hade hoppats på, det hela utspelade sig mer på ett psykologiskt plan. Kanske man kan genrebestämma den till psykologisk thriller? 

Jag gillade Höglandet fastän jag hade förväntningar på den som inte infriades (spökerierna). Det var ett driv i texten och väldigt bra språk, men jag hängde inte alls med i handlingen och kunde lättat andas ut när övriga bokcirkeldeltagare inte heller hängde med ;) Det blev en väldigt intressant bokcirkelsamtal och vi kunde räta ut en del frågetecken och fick några nya på köpet. Jag vill inte berätta för mycket för då spoilar jag för er men när jag berättade för Birgitta om boken tyckte jag att hon slog huvudet på spiken. Hon sa: det känns som en mardröm. Bam!! Där har vi det! Det är väldigt mycket MARDRÖM i boken. Blanda det med en stor portion samhällskritik, mindre lyckade relationer, en massa alkohol, hårresande snuttar från isländska folksagor och känslan av att befinna sig i ett avsnitt av Arkiv X så får du Höglandet. Gillar du lite (jaja mycket) kluriga böcker tycker jag absolut att du ska läsa den! Höglandet finns att låna på Helgebiblioteken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar